tisdag 16 januari 2018

I'm a freelancer, yes I am

Jo, det är sant – nu är jag frilans igen ...  
Har till och med gjort en Facebooksida, se häääär!
Där kan man även läsa detta, se nedan, som jag totade ihop för att få livet att kännas lättare. :)

Knatter, knatter, knatter

Härmed inleder jag ånyo en bana som frilansande redaktör, skribent och översättare. Inget obekant alls. 
I närmare tjugo år har jag skrivit på något vis för min försörjning, och med tiden har jag utvecklat en viss kompetens även för att redigera texter. Främst andras. Det är jag till och med riktigt bra på. 

Can do English too

Jag jobbade också i fem år som översättare, med undertextföretaget Broadcast Text som min främsta uppdragsgivare, så engelska eller snarare att översätta från engelska till svenska är också en konst jag behärskar. Det är ju som bekant inte bara att översätta rakt av, för då kan man råka ut för fadäser som “Knacka när du vill ut” som översättning till “Knock yourself out”. 

Från tidskrift till bok – bara så där

Förra året bröt jag en mångårig trend av arbete med tidskrifter för att arbeta med böcker. Som tidskriftsredaktör och reporter är man redaktör på ett sätt, och som manusredaktör för böcker är man redaktör på ett helt annat sätt. Så under ett år har jag arbetat med att redigera böcker, juridiska böcker till och med. Det kommer jag att fortsätta med och har bra med jobb från min tidigare arbetsgivare. Men bra kan alltid bli bättre. 

Vild panik & stilla ro

Hur läskigt jag än tycker det ibland känns att vara egenföretagare, så har jag också en stark känsla av frihet och frihet att välja på ett annat sätt som driver mig. Och det är väl min fega förhoppning att jag kan fortsätta arbeta friare framöver. Lång tid framöver. Men jag är tillräckligt nervös för att ha bestämt mig för att ge den här försöksverksamheten ett år och sedan utvärdera.
Så ... Behöver du hjälp med en text? Lång, kort, på svenska, på engelska, akademisk, lättsam, tung, grävande ...? Jag kan skriva. Hör av dig så pratar vi! 

                                                             ***

Inga kommentarer: