söndag 6 juli 2014

Längtans blåa blomma – my ass


Hemma igen. Andas ut. Städar. Dammsuger. Våttorkar bort betongdamm på ALLT. Städat hade inte byggbolaget gjort riktigt, nä. Inte så förvånad, men trött.

Dock har jag ett fint badrum, jag hade längtat hem mer än jag trodde, jag har ofantligt mycket tvätt att tvätta, golv att torka och böcker att läsa.

MEN: det är juli, livet är lätt. Jag sitter i kvällssolen med ett glas vin, ska strax gå och lägga mig med en av de där efterlängtade böckerna, och njuta av att få vara hemma HOS MIG.

Men mitt liv vore ju inte mitt liv om det inte fanns lite heartbreak att släpa ut i ljuset så var så goda, håll till godo, väl bekomme –
I give you kärlekslivet: 
GNÄLL
Känns som om mitt så kallade kärleksliv liksom glider ur händerna på mig och jag orkar eller hinner inte riktigt eftersom jag, som tidigare tjatats om här, landar i ett läge och sedan stannar där. Förändringar måste annonseras i god tid. Nu verkar saker ha förändrats utan att jag informerats. Go figure.
Undrar. Frågar. Får inga eller knapphändiga svar. Ger upp. Igen. Kommer tillbaka. Igen. Fast varför ska det vara så här jobbigt? Varför är det bara jag som framhärdar? Och om jag inte gjorde det – vad skulle hända då? Ingenting. Tror jag. Men jag är inte redo att ge upp. Tydligen.

STRATEGI
Jag skulle så gärna bli uppvaktad. Det var så länge sedan sist att det kanske var på den tiden då fäder skulle tillfrågas i förväg och så vidare. I mitt liv ser det ut så här: en fader är avliden och man gagnas alltså icke av att fråga honom. Den andra är rätt lättövertalad med rätt incitament. Ta med en flaska Jameson's och prata om bilar. Kör! You're good.

Det jag längtat mest efter var att få komma hem. Nu är jag hemma och fyller min tid med saker som kräver mitt huvud. Så att jag inte ska fundera så mycket på om jag längtar efter något annat. Någon annan. För någon annan längtar inte efter mig så att det stör.

TAKTIK
Och förresten, du som kom med ett förslag för något halvår sedan rörande lättsamma aktiviteter i en övernattningslägenhet ... försök igen. Jag kanske säger ja den här gången. 

Eller om det är någon annan som har ett trevligt förslag: jag gillar mat & vin, musik & ord, djur & natur.  Med fördel i kombination med varandra. Champagne kan man ju liksom inte misslyckas med. Eller hundar.

AVSLUTNINGSVIS
Jo, men jag tycker att min plan att åtminstone lätta upp vartannat inlägg med icke-gnäll har gått rätt bra hitintills. Förra gången skrev jag ju nästan inget neggigt alls.
Så att ... nästa gång så blir det bara texter om champagne i solnedgångar, flirtiga sms och aftonhångel och sådant.

Let love rule. 


Inga kommentarer: